Rečnik pojmova u Internet marketingu

Mnogi koji rade ili počinju da rade internet marketing, susreću se sa pojedinim oblicima i skraćenicama (EPC, CR, CPC, PPC, RPM, PPV, PPI, CPM, Impression, Affiliate Link…) koje uglavnom ne razumeju.

Želim da vam pomognem da bolje razumete fraze i neke skraćenice u marketingu koje ćete često sretati.

Rečnik pojmova u Internet marketingu
Rečnik pojmova u Internet marketingu

U nastavku ćete moći da vidite značenja nekih akronima, uglavnom iz sfere marketinga. Ovaj post objašnjava definicije i terminologiju na jednostavnom, razumljivom jeziku.

Affiliate Link

Personalizovani link kojim se spajaju posrednik i proizvod zove se affiliate link. Affiliate link možemo poistovetiti sa telefonskim brojem. Ukoliko svaki radnik u kompaniji ima svoj lokal ili svoju ekstenziju telefonskog broja (svoj link) koji daje potencijalnim mušterijama. Kada mušterija traži određeni lokal (link) lako je shvatiti posredstvom kojeg radnika je potencijalna mušterija saznala za proizvod kompanije.

Clicks – Označava broj klikova na affiliate link.

Cookie – Kada posetilac poseti sajt i klikne na affiliate link, u internet browser (Mozilla, Chrome) smesti se kolačić (cookie) koji prodavcu identifikuje da je stigao preko tog sajta.

Trajanje kolačića na različitim sajtovima je različito, od svega 24 sata, do čak 30 dana.

To znači da će, ukoliko se korisnik kroz 20 dana posle posete sajta ipak odluči za kupovinu, i dalje računati provizija onom vlasniku sajta sa koga je korisnik preuzeo kolačić.

B2B – U internet marketingu, B2B (skraćenica od business-to-business) odnosi se na razmenu informacija, proizvoda ili usluga između kompanija.

Dugme Call-to-action (CTA)

To je dugme postavljeno na sajtu koje podstiče posetioce da urade akciju koja se promoviše, kao što su poziv, prijavljivanje, registracija itd.

Konverzija – U online marketingu, prodaja se obično smatra konverzijom. Kada ostvarite konverziju, to znači da ste uspeli da pretvorite posetioce sajta u korisnike koji plaćaju. U zavisnosti od web sajta, različite akcije se takođe mogu smatrati konverzijom, kao što je prijavljivanje za newsletter, preuzimanje datoteke…

CPM cost-per-mile – predstavlja cenu za hiljadu pojavljivanja. Jedan od planova za oglašavanje, gde plaćate cenu za hiljadu prikaza. CPM model je povoljniji kada imate posla s web lokacijama s velikim prometom, jer računate na činjenicu da će određeni broj ljudi od hiljadu, kliknuti na vaš oglas. Na pravoj web lokaciji sa stalnim protokom ciljanog prometa, CPM model može biti prilično efikasan.

CPA (CPL, PPA, PPL) – Cena po akciji ili Cost Per Action. Izraz označava cenu za koju će navesti posetioca sajta da izvrši željenu akciju. Na primer, željena akcija može biti prodaja proizvoda ili skupljanje kontakt podataka pojedinaca (email, adresa itd.).

Ređe se koriste izrazi CPL (Cost per Lead), PPA (Pay per Action) ili PPL (Pay Per Lead), a koji u principu znače isto što i CPA.

CR ili Conversion Rate – Označava broj konverzija u procentima. CR je rezultat podele broja ljudi koji su kliknuli na affiliate link i broja ljudi koji su nakon klika na link izvršili željenu akciju.

Rezultat se izražava u procentima.

Ukoliko je cilj da dobijete email adresu posetioca sajta a sajt poseti 100 ljudi, od kojih njih 5 ostavi email adresu (uglavnom u zamenu za nešto, poput besplatnog izveštaja), CR će biti 100 podeljeno sa 5, ili 5%.

EPC ili Earnings Per Click (zarada po kliku)

Ovo je prosek zarade po svakom kliku na affiliate link. Na primer, ukoliko se prodaje proizvod čijom prodajom ćemo zaraditi 20$, a proizvod se proda posle svakih 100 klikova, EPC će biti 0.2$. To znači da svaki klik, u proseku, vredi tih 0.2$.

Računa se tako što se zarada podeli sa brojem klikova.

Ova metrika je bitna iz razloga što je na osnovu nje lako zaključiti koji proizvod najbolje prolazi na tržištu koje koristimo. Na primer, neki proizvod će dobro da se prodaje reklamom preko Google AdWords, dok će neki drugi imati bolji EPC reklamom na Facebook Ads platformi.

Drugi razlog zašto je EPC bitna metrika jeste zato što je moguće izračunati da li se uopšte isplati reklamirati proizvod. Ukoliko se za svaki klik na AdWords troši 0.5$, a zarada je 0.2$ po kliku, jasno je da je kampanja na gubitku i da je treba ozbiljno korigovati ili obustaviti.

CPC, PPC Cost Per Click ili Pay Per Click (cena po kliku, plaćanje po kliku)

Ovo je model plaćanja oglašavanja kod koga oglašivač plaća svaki put kada posetilac klikne na tekstualni link, baner ili drugi vid oglasa preko internet stranice trećeg lica. Oglašivači postavljaju oglase na stranice sa rezultatima pretrage u pretraživačima ali plaćaju samo kada posetilac stvarno klikne na oglas. Primer može biti oglašavanje na Facebook ili Google AdWords platformama.

Izraz PPC uglavnom se koristi za označavanje ovog modela oglašavanja, dok izraz CPC označava cenu koju plaćamo (po kliku) koristeći ovaj model oglašavanja.

Email marketing

Email marketing je vrsta internet marketinga u kojoj se proces promovisanja sajta sprovodi putem e-mail kampanje.

Ključna reč (Keyword) – Ključna reč je reč ili fraza koja se koristi za opisivanje sadržaja web stranice. Ključne reči se koriste u različitim vrstama internet marketinga, kao što su SEO, plaćeno oglašavanje itd.

Odredišna stranica (Landing page) – je stranica koja se pojavljuje nakon što je korisnik kliknuo na vezu u rezultatu pretrage, oglas pretrage, link objavljen na društvenim medijima, link uključen u kampanju e-pošte, itd.

Meta tag – To je sistem kodiranja koji se koristi u HTML-u za označavanje sadržaja web stranice kako bi se omogućilo da pretraživači razumeju podatke. Meta tagovi daju meta podatke o HTML dokumentu.

On-page SEO je skup tehnika koje treba da primenite na web stranici da bi se poboljšalo njeno rangiranje na Googlu. U to spade kvalitetan naslov, podnaslov i opis, relevantne ključne reči, struktura linkova, optimizacija slika, brže učitavanje stranice, email marketing itd.

Off-page SEO predstavlja optimizaciju “van stranice/sajta”. To su tehnike koje primenjujete van vašeg sajta da bi ste poboljšali rangiranje na Googu. Najčešće je u pitanju izgradnja spoljnih linkova ali i promocija na društvenim mrežama. Komunikacija sa urednicima portala, pisanje gostujućih postova pomoći će vam da poboljšate SEO.

SEM – Search engine marketing je vrsta internet marketinga gde se sajt promoviše kroz pretraživače, koristeći i neplaćene (SEO) i plaćene (PPC) metode.

SERP – SERP označava stranicu sa rezultatima pretrage, a to je stranica koja se prikazuje korisnicima nakon što upišu upit za pretraživanje u pretraživač. Stranica sa rezultatima prikazuje rezultate koji se odnose na upit, uključujući i sponzorirane (plaćene) rezultate, kao i organske rezultate.

URL – Uniform Resource Locator odnosi se na lokaciju datoteke na internetu. To je adresa sajta, koju unosite u pretraživač kako biste pronašli određenu web lokaciju.

2 thoughts on “Rečnik pojmova u Internet marketingu

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *